OK, nu kör vi på riktigt. Det blev inte riktigt som jag planerade sist ni hörde från mig. Jag lovade att återkomma redan på onsdagen men ni fick vänta ända till idag. Detta ber jag om ursäkt för och hänvisar till alla saker som kan uppstå som småbarnsförälder.
Med denna ursäkt på bordet ska det nu alltså ske: Idag ska jag berätta vidare om min tid inom kundtjänst. Faktum är att frågorna om detta har varit många. Väldigt många. Det är nog på det viset att jag aldrig fått så många frågor om någonting tidigare. Inget professionellt i alla fall.
Medarbetare inom kundtjänst var mitt yrke under 4 års tid innan jag gick vidare. Detta lät jag berätta förra veckan. Om du missat detta och är intresserad av att veta mer om hur det kom sig att jag började med kundtjänst: Vänligen gå tillbaka i historiken och kika på inlägget som heter ”I början med kundtjänst”. Kan du inte se texten? Då kan du kontakta mig via kommentarsfältet så skickar jag den manuellt.
Frågor och svar, det är alltid populärt när det kommer till inlägg här. Jag tänker därför att jag kör på detta upplägg även idag. Här kommer några av de vanligaste funderingarna ni haft, och svar på desamma!
Var jobbade du med kundtjänst?
På två olika platser. Första kundtjänsten jag arbetade i låg i Uddevalla. Där blev jag kvar i drygt tre års tid innan jag valde att flytta till Göteborg. Ingen jättelång flytt men det var gott för själen och för livet. Jag var sedan aktiv på en kundtjänst i min nya stad i ett drygt år. Sedan kände jag mig klar med yrket – vilket för oss in på nästa fråga.
Varför slutade du om du trivdes?
Var sak har sin tid och så var det verkligen med kundtjänst. Jag kände att det var helt rätt att syssla med från att jag var 20 och fram till strax innan 25 års-sträcket. Där kändes det att jag nått till en punkt där jag inte kunde ”hämta” något mer. Hur löjligt detta än låter. Det skulle komma en period under vilken jag istället pluggade. Sedan kände jag mig på samma sätt lika klar med det.
Vad var roligast med att jobba i kundtjänst?
Den roligaste frågan att svara på. Det fanns många fördelar med att arbeta med kundtjänst som jag ser det. En av de mest uppenbara är förstås att man fick tala med kunder. Det var i alla fall något som jag uppskattade mycket. Det var en fin period att få hjälpa folk med olika ärenden och med olika ”kommunikativa behov” som vi talade om i gruppen. En annan aspekt var att vi var ett mycket fint gäng. Varje dag var rolig på ett sätt jag inte riktigt upplevt med något annat jobb. Det var nog faktiskt det jag uppskattade mest. Vissa av de jag arbetade med på kundtjänsten har jag nära kontakt med än idag. Ja, en är jag ju för sjutton till och med gift med.