För att kunna börja sökoptimera ordentligt så kommer det behöva göras en ordentlig analys där man jämför vad andra företag rankar bra på och hur många som söker på alla olika sökord relaterade till din verksamhet. Analysen är otroligt viktig eftersom du vill klättra långt upp på just de google sidorna som många personer söker på. De som många söker på kallas för nyckelord.
Nyckelord, som användare söker efter via sökmotorer, är centrala för optimering för sökmotorer. Som företag är det viktigt att din webbplats finns på den första sidan med sökresultat för de nyckelord som matchar ditt erbjudande.
Du kan kontrollera för varje nyckelord hur hög efterfrågan eller sökvolymen är. Om du kör Google Ads för ett nyckelord samtidigt vet du till och med hur hög omvandlingsfrekvensen är.
Sökmotoroptimeringen består av en serie åtgärder på och utanför webbplatsen så att den listas så högt upp som möjligt i de organiska Googles sökresultaten för en specifik sökterm. Och här är lite mer teknisk jargong:
• Onpage optimering = åtgärder på din webbplats, till exempelförbättring av dina metaelement, sökord eller enhet optimering av innehåll på en landningssida, responsiv design, etc.
• OffPage Optimization = åtgärder utanför din webbplats, t.ex. samla in bakåtlänkar och nämnder
• Nyckelord = söktermer
• Organiska sökresultat (Natural Listings) = naturliga och obetalda organiska sökresultat
• Sökmotor ranking = rankning av sökresultat
En anmärkning: förvänta dig inte att din sida hoppar till # 1 direkt. Det krävs mycket arbete, kunskap och tålamod för att komma dit. Med sökmotorer måste du tjäna synlighet, så att säga.
Samtidigt måste jag säga att SEO-optimering faktiskt inte handlar om intjänade medier. SEO är en process som är utformad för att hjälpa dina media att prestera bättre. Du kan ”tjäna” organisk trafik genom den optimering som du eller din SEO-byrå har genomfört. Detta gör organisk trafik till en form av intjänat media, även om innehållet på din webbplats ägs av sig själva.
Hur bestäms Googles rankning av sökmotorer?
Slutsatsen är att Google vill ha en sak framför allt: att erbjuda användarna de resultat de letar efter så snabbt som möjligt och därmed tillfredsställa dem. För då fortsätter de att komma tillbaka till den sökmotorn så att Google kan fortsätta tjäna pengar genom att sälja annonser. Så mycket för den förenklade förklaringen.
I grund och botten är internet inget annat än ett stort, stort bibliotek. Så hur bestämmer Google vilka fungerar som är bland de 10 bästa? Helt enkelt (åtminstone på ytan): Faktornas relevans och auktoritet är särskilt viktade. Googles algoritm bygger bland annat på dessa faktorer när den utvärderar en sida:
• Innehåll, svensk Innehåll på sidan (relevans för sökfrågan, kvalitet och expertis)
• Tillbaka referenser, Bakåtlänkar, från andra webbplatser till sidan (domänpopularitet och länkpopularitet är viktiga SEO-rankningsfaktorer eftersom de återspeglar auktoriteten. Google använder PageRank som ett mått)
• Användarsignaler, såsom uppehållstid, engelska. Väntetid eller snabb återgång till Googles sökresultat. Shortclick
• HTTPS, mobilvänlig, säker surfning
Med andra ord, om du vill att en sida ska rankas efter ett specifikt nyckelord, måste den sidan leverera det som söks (kallas även sökintensitet). Kan du ändå lyckas bygga upp en viss myndighetsnivå genom bakåtlänkar och en tillfredsställande användarupplevelse? Användarupplevelse, du har mycket goda chanser att rankas.
Och vilka SEO-områden bör du tänka på i år för att uppfylla Googles krav och öka dina rankningschanser? Ta reda på i denna tredelade videoserie om aktuella SEO-trender!